Modernizacja linii kolejowej nr 8 (Skarżysko-Kamienna – Kozłów)

11 października 2017 |

Na początku października PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę o wartości blisko 14 mln zł na przygotowanie dokumentacji projektowej modernizacji 118 km linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kozłów. To najważniejsza trasa kolejowa w regionie świętokrzyskim.

Co ta inwestycja oznacza dla Kielc?

Przygotowaliśmy zestawienie najważniejszych elementów uwzględnionych w tej inwestycji, które zmienią oblicze kolei w Kielcach:

– gruntowny remont czeka przystanki Kielce Piaski, Kielce Słowik oraz perony przy dworcu kolejowym (wszystko zgodnie z nowymi standardami, czyli już m.in. bez obrzydliwej kostki brukowej)

– do istniejącego wiaduktu kolejowego zostanie dobudowana kładka dla pieszych, która połączy perony przystanku Kielce Piaski z ul. Łódzką i terenami przyległymi (Kolporter, Plaza, Zagnańska, Robotnicza)

– w ramach tego zadania zaprojektowany zostanie także nowy przystanek kolejowy w doskonałej lokalizacji – Kielce Podkarczówka

– inżynierowie będą musieli zaprojektować usytuowanie nowego przystanku Kielce Witosa (obsługa m.in. rejonu Kieleckiego Parku Technologicznego), który będzie zlokalizowany pod zaprojektowanym przez MZD Kielce wiaduktem drogowym.

– ucywilizowane zostanie przejście pod ul. Krakowską przy ul. Mielczarskiego, gdzie uwzględniono konieczność budowy nowego przejścia pod torami (tor nr 1 i 2) (pomiędzy osiedlem Pakosz a ul. Mielczarskiego) – pojawią się zejścia, chodniki, pochylnie. PKP będzie odpowiadać za remont części tunelowej pod torami.

Szybciej i wygodniej

Dzięki inwestycji zyskamy nie tylko szybszy przejazd pociągiem, ale również zupełnie nowy komfort korzystania z infrastruktury. Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie pojadą z prędkością 110 km/h na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kostomłoty oraz 120-140km/h na odcinku Kostomłoty – Kielce – Kozłów. Do 100 km/h przyśpieszy również transport towarowy, a przypomnijmy, że linia kolejowa nr 8 na odc. Kielce – Radom to jedna z najbardziej obciążonych linii kolejowych w Polsce pod kątem ruchu towarowego. To tym odcinkiem wożony jest m.in. węgiel z kopalni Bogdanka do elektrowni w Połańcu, a także transportowane są w kierunku Warszawy kruszywa wydobywane w województwie świętokrzyskim (m.in. Piekoszów i Sitkówka-Nowiny). Wartość inwestycji to ok. 600 mln zł. Inwestycja będzie realizowana w latach 2020-2022.

modernizacja linii kolejowej nr 8 w Kielcach (mapa: OpenStreetMap)

Zobacz również